Netcongestie: waarom een (zakelijke) batterij een slimme tussenoplossing is
Jan van Veen • 3 oktober 2025

Was netcongestie een paar jaar geleden nog een vrij onbekend woord dat je nauwelijks hoorde, tegenwoordig is het aan de orde van de dag. Particulieren, bedrijven, bepaalde regio’s meer dan andere, maar iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Daarom kun je je beter nu al voorbereiden op netcongestie en de mogelijkheden van een batterij ontdekken. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee. 


Meer weten over het fenomeen netcongestie en hoe een batterij uitkomst kan bieden? Lees dan verder in deze blog!


Wat is het gevaar van netcongestie?

Veel mensen denken dat er vooral sprake is van netcongestie, wanneer de vraag naar elektriciteit te groot is voor het aanbod via het huidige elektriciteitsnet. Netcongestie speelt echter ook een rol wanneer het aanbod te hoog is door bijvoorbeeld het op grote schaal terug willen leveren van door de eigen zonnepanelen opgewekte energie.   


Je weet al dat het elektriciteitsnet uitgebreid gaat worden, maar daarmee zijn de huidige risico’s en mogelijke effecten dus niet weggenomen. De disbalans op het elektriciteitsnet– een te hoge vraag óf aanbod – zorgt voor pieken waar het net duidelijk niet mee overweg kan. 


De gevolgen zijn divers; van stroomonderbrekingen tijdens piekmomenten tot het niet kunnen faciliteren van bedrijfsuitbreidingen, simpelweg omdat er geen capaciteit is om de bestaande aansluiting te verzwaren.


Hoe je het risico van netcongestie zelf vermindert

Voor particulieren is er de thuisbatterij, voor bedrijven zijn er zakelijke batterijen. Het verschil zit hem vooral in de capaciteit en – samenhangend met de capaciteit – het formaat van de batterij. Over deze capaciteit:

  • Voor de particulier zijn er thuisbatterijen van 5kWh tot 140kWh. 
  • Voor zakelijke doeleinden zijn er batterijen van 10kWh tot 10MWh.


Door te investeren in een (zakelijke) batterij, beperk je de effecten van netcongestie en ben je een stuk zelfredzamer. Jouw eigen energiesysteem functioneert onafhankelijk van het landelijke energienet. Je bent niet gevoelig voor stroomonderbrekingen die kort of langer duren. Jouw normale processen – thuis of bij het bedrijf – lopen gewoon door, omdat je overschakelt op jouw eigen externe energiebron.


Conclusie

Wacht niet totdat je daadwerkelijk de pijn gaat voelen van het niet kunnen rekenen op stroom van de leverancier. Zorg tijdig zelf voor voldoende energie met een thuisbatterij of zakelijk batterij systeem. 


AccuPower
adviseert, installeert en zorgt voor de automatische aansturing van jouw eigen energiesysteem. Meer weten? Neem contact op en wij leggen jou graag de opties uit.

door Jan van Veen 24 oktober 2025
Probeer je een beeld voor te stellen van een laadpaal en een laadplein en de meeste mensen komen aardig in de buurt van de werkelijkheid. Waar zitten dan de verschillen in en wanneer krijg je met die verschillen tussen laadpalen en laadpleinen te maken? In deze blog vertelt AccuPower je er graag meer over. Wat is een laadpaal? Een laadpaal is een individueel oplaadpunt voor elektrische voertuigen. Als particulier kun je een eigen laadpaal op eigen terrein laten installeren. Heb je geen eigen terrein (garage, oprit of overkapping), dan werken bepaalde gemeenten mee aan het plaatsen van laadpalen in de buurt van de eigen woning maar wel aan de openbare weg. Wat is een laadplein? Een laadplein is een plek waar centraal gelegen meerdere laadpunten zijn geïnstalleerd. Men spreekt van een laadplein zodra het om meer dan twee laadpalen gaat. Deze laadpunten werken vervolgens via één netaansluiting en gebruiken ook dezelfde voeding. Laadpleinen vind je voornamelijk op plaatsen waar grotere groepen mensen bij elkaar komen, zoals het stadscentrum, grote winkelcentra of bedrijventerreinen, designer outlets en woonboulevards. De verschillen tussen laadpalen, laadpleinen en de plek waar ze staan In stedelijke omgevingen is het regelen en laten plaatsen van laadpleinen met meerdere laadpunten tegelijk veel sneller en efficiënter te verwezenlijken. Voor meerdere laadpalen is dan maar één netaansluiting nodig. Hier heb je bij de aanleg dus profijt van, al is het aanleggen ervan ingrijpender vanwege het grotere oppervlak waar de laadpalen een plek moeten krijgen. Een particuliere laadpaal heeft alleen invloed op je eigen meterkast, je eigen elektriciteitsnetwerk en de locatie waar de laadpaal komt te staan. Je hebt niks te maken met een groter of openbaar terrein waar werkzaamheden de doorstroom van het verkeer tijdelijk kunnen onderbreken. De kosten zijn dan ook afhankelijk van: het aantal laadpalen, het soort laadpaal dat je kiest, de eventuele extra opties en de installatie zelf. Jouw laadpaal goed laten werken Voor de correcte werking van een laadpaal is een batterij een slimme en zeer handige toevoeging. Heb je ook nog zonnepanelen, dan ben je nog beter af. Jouw zonnepanelen vangen het daglicht op en voeden de batterij. De batterij geeft de stroom terug aan de laadpaal, wanneer jij met je elektrische voertuig thuiskomt en inplugt. Wil jij een thuisbatterij kopen om je elektrische voertuig met je eigen laadpaal op te laden? Of overweeg je een zakelijke batterij te laten installeren om het laadplein van stroom voor te voorzien voor je klanten of personeel? Neem contact op en wij ondersteunen met het advies en de installatie van batterijen voor laadpalen. Of neem een kijkje bij onze projecten .
door Jan van Veen 17 oktober 2025
Wanneer je met behulp van peakshaving wilt verduurzamen en een kleinere stempel op het overvolle energienet wilt drukken, wil je vast weten of er nog subsidies mogelijk zijn en welke regelgeving telt. In deze blog geven we de eerste aanzet voor nuttige informatie omtrent subsidies en regelingen met als insteek peakshaving. Zijn er subsidies voor peakshaving? Om peakshaving voor elkaar te krijgen heb je een aantal zaken nodig: een batterij een EMS eventueel zonnepanelen of een windmolen De zonnepanelen of windmolens zijn van toepassing wanneer je de batterij niet ’s nachts wilt opladen met stroom van het net om piekmomenten overdag te voorkomen. Subsidie voor particulieren In 2025 heeft de Nederlandse overheid nog geen landelijke subsidieregeling voor de aanschaf van thuisbatterijen. Sommige gemeenten in het land stellen voor particulieren die een thuisbatterij willen installeren echter wel een subsidie ter beschikking. De hoogte van deze subsidie wisselt (meestal tot € 750) en als particulier moet je dus bij je eigen gemeente navraag doen of, en zo ja, hoe hoog deze subsidie is, wanneer je er aanspraak op kunt maken en hoe je hem daarna aanvraagt. Voor zonnepanelen zijn er diverse regelingen; van goedkoper lenen voor de aanschaf en installatie van zonnepanelen tot het nultarief. Voor het onderdeel EMS is tot het moment van schrijven van deze blog nog geen subsidie mogelijk. Subsidie voor bedrijven Voor bedrijven zijn er diverse subsidies en aftrekposten, waaronder de energie-investeringsaftrek of milieu-investeringsaftrek. Behalve je pijlen richten op landelijke subsidies, kan het ook de moeite waard zijn om regionaal en lokaal uit te zoeken of er financiële compensaties zijn aan te vragen. Van een zakelijke batterij tot zonnepanelen of windmolen en alle ondersteunende installatieonderdelen zoals kabels en omvormers; zoek goed uit wat er qua subsidies en regelingen mogelijk is voordat je investeert. Meer informatie over peakshaving, subsidies en regelgeving Kijk voor een totaaloverzicht van alle subsidies en regelingen op de website van de RVO . Klik jouw situatie aan en welke doelen je nastreeft. Je moet goed lezen en het juiste pad volgen, maar uiteindelijk krijg je de informatie over subsidies en andere financiële regelingen. Kom je er zelf even niet uit met de centrale website voor subsidies en regelingen voor jouw woning of bedrijf? Twijfel dan geen moment en neem rechtstreeks contact op met AccuPower. Onze experts in toekomstbestendige energieoplossingen helpen je graag verder bij het beantwoorden van al je vragen. Ben je al overtuigd van het nut van peakshaving en wil je een vrijblijvende offerte opvragen? Ook dat kan bij AccuPower .